Läti

Kohtumine Lätis

Comenius projekti esimene kohtumine Lätis, Rezeknes
Project meeting in Latvia

Peetri Lasteaed-Põhikool osaleb Comenius programmi partnerkoolide mitmepoolses koostöö-projektis  “The Treasure Chest and ICT or ICT in reading and writing“. Projekt on elukestva õppe programmi osa, mida finantseerib Euroopa Liit.

Projekti “The Treasure Chest and ICT or ICT in reading and writing“ peamine koordinaatorriik on Bulgaaria ning koostööpartneriteks on Rumeenia, Ungari, Eesti, Poola, Türgi ja Läti.

Projekti esimene töövisiit toimus 17.11-21.11.2013 Lätis, linnas nimega Rezekne.

Rezekne on Latgale suuruselt teine linn ning Latgale on omakorda eriline Läti piirkond ebatavalise ajalooga – seda on tugevasti mõjutanud naaberriikide kultuur, selle ajalugu erineb ülejäänud Läti territooriumi ajaloost, seetõttu on inimesel Latgalesse sattudes tunne nagu oleks ta sattunud täiesti teise, teistsuguse kultuuriga riiki. Kohe esimesel päeval oli kõigil koostööpartneritel võimalus osa saada Lätile väga tähtsast päevast- riigi 95-ndast sünnipäevast ning jalutada Vabariigi aastapäevale pühendatud rongkäigus, mida ilmestasid tõrvikud ja küünlavalgus. Rongkäik linna peatänaval kulges monumendi „Latgale Mara“ juurde, mis on Rezekne oluliseim vabaduse sümbol. Väljakul kuulati Läti hümni, rahvuslikke laule ning iseseisvuspäevale pühendatud sõnavõtte. Õhtu monumendi juures lõpetas ilutulestik, millele järgnes pidulik aastapäevakontsert  Rezekne kontsertmajas  „Gors“  .

Kõik Rezeknes viibitud päevad kulgesid töiselt. Meid võõrustavas koolis (Rēzeknes valsts poļu ģimnāzija) võtsid õpilased ja õpetajad  külalisi vastu väga sõbralikult. Kooli direktor pr Valentina Šidlovska  näitas meile kooli, rääkis kooli ajaloost, missioonist ja sellest, kui oluline on edendada Poola traditsioone Lätimaal (3,6% linna elanikest on poolakad). Peale väikest ringkäiku koolis suunduti klassiruumi, kus kõik osalevad riigid tutvustasid oma riigi haridussüsteemi ja oma kooli. Kohtumisel esitleti ka varem valmistatud kodutöid – disainitud logosid projekti jaoks.  Valiti välja kõige ilusam logo, milleks osutus Rezekne koolitüdruku Valeria Burova logo. See imeilus logo hakkab kaunistama kõigi seitsme partnerriigi dokumente.

Koosviibimisel arutasid projekti koordinaatorid  järgmise töövisiidi üksikasju veebruarikuiseks kokkusaamiseks Rumeenias, samuti jagati ülesandeid uuteks kodutöödeks. Pandi paika tööde esitamise tähtajad, esitleti materjalide üleslaadimise võimalusi internetti ja pakuti välja erinevaid suhtlemisvahendeid. Järgmise kohtumise ajaks peavad kõik seitsme riigi õpilased koguma oma riigi kohta legende, uurima ning ette valmistama materjale oma riigi rahvariiete kohta ning veebruari alguses tuleb esitada essee koostööpartnerite rahvariiete erinevustest ning sarnasustest.

Rezeknes oldud päevade ajal said kõik projektiga seotud esindajad osa mitmetest Läti hariduse ja kultuuriga seotud sündmustest: partnerkoolis toimunud Vabariigi aastapäevale pühendatud kontsertaktusest ja esimesse klassi vastuvõtmise tseremooniast,  saime kohtuda Raekojas abilinnapeaga, tutvuda  Rezekne  vaatamisväärsustega ning külastada Latgale piirkonna kuulsa keraamiku töötuba.

Õpilaste vastuvõtt esimesse klassi oli väga eriline ja erines meie traditsioonilisest aktusest olulisel määral. Aktus algas piduliku kontserdiga, mille järel andsid esimesse klassi astujad vandetõotuse. Suurt dekoratiivpliiatsit õlale asetades, mis sarnanes vanadele rüütlikommetele, kuulutas direkor nad kooli õpilasteks ning rituaali lõpetuseks andsid õpilased oma sõrmejälje kooli õpilasraamatusse.

Meie esimene projektikohtumine Rezeknes andis väikese ülevaate Lätis tegutseva mitmekeelse (läti-poola) kooli hariduselust,  traditsioonidest kui ka ajaloost. Rõõm oli saada uusi teadmisi projektis osalevate riikide kultuurist, haridussüsteemist,  koolide õppetööst ning huvitegevusest, erinevustest ja sarnasustest.  

Galerii