Bulgaaria

Kohtumine Bulgaarias

Comenius projekti neljas kohtumine Bulgaarias, Razlogis
Project meeting in Bulgaria

Projekti “The Treasure Chest and ICT or ICT in reading and writing“ peamine koordinaatorriik on Bulgaaria ning koostööpartneriteks on Rumeenia, Ungari, Eesti, Poola, Türgi ja Läti.

21.09 – 26.09 toimus projekti neljas kohtumine Bulgaaria idüllilises väikelinnas Razlogis. Razlog asub Edela-Bulgaarias Blagoevgradi provintsis. Teda piiravad Rila, Pirin ja Rhodope mäed. Piirkond on tuntud jõgede ja järvede poolest. Seal on 186 järve, 113 kuumamineraalveeallikat ja palju maa-aluseid jõgesid. Tänu soodsale asukohale harrastatakse selles piirkonnas talveturismi, mille  keskuseks on Bansko. See linn asub Razlogist umbes 6 km kaugusel.

Razlogi vallas on Banya, Gorno Draglishte, Dolno Draglishte, Dobarsko, Bachevo, Godlevo ja Eleshnitsa külad, kus elab kokku 20410 elanikku.

Razlogi linn on hoidnud oma  kultuuriliste traditsioone ja kombeid läbi sajandite. Kaks Bulgaaria kõige olulisemat rahvakunstiüritust toimuvad igal aastal Razlogis. Need on uusaasta Koukeri pühad ja folkfestival – “Pirin sings”. Need sündmused pakkuvad unustamatuid kogemusi  osalejatele ja huvitavaid elamusi tuhandetele linna  külastajatele.

Peetri kooli projektis osalejate sõit Razlogi oli värvikirev. Bussiteekond algas Tallinnast  ning sõideti läbi 9 riigist (Eesti, Läti, Leedu, Poola, Slovakkia, Austria, Ungari, Serbia, Bulgaaria).  Sõit oli väga väsitav, ööbida tuli bussis ning reis kokku kestis 48 tundi ja läbiti umbes 3100km.

Õnnelikult Sofiasse jõudnud, püüdsime kõigepealt pikast ja väsitavast teekonnast puhata ning seejärel tutvusime Sofia vaatamisväärsustega ning külastasime rahvusrestorani.

Järgmisel päeval jätkasime oma teekonda Razlogi. Meile tehti väike ringkäik kesklinnas ja tutvustati erinevaid vaatamisväärsusi.

23. septembri hommikul ootas kõiki projektis osalejaid meeldiv vastuvõtt koolis High Vocational School of Transport. Külalistele korraldati rahvalaule ja -tantse tutvustav kontsert, kus esinejad kandsid rahvariideid. Bulgaarlaste rahvariided on väga värvikirevad, neis domineerib punane värv. Laulud sarnanesid meie setude lauludega ja tantsud sisaldasid väga lihtsaid samme, mida vastavalt muusikale kombineeriti ning külalised said ka ise koheselt järgi proovida.

Peale kontserti ootas meid ees pikk töölaud, kus toimus projekti arutelu, mis sisaldas kokkuvõtteid esimesel projektiaastal tehtud töödest ja tehti uusi plaane tulevikuks. Uuel projektiaastal peavad õpilased otsima materjali oma riigi tantsude, käsitöö, rahvustoidu ja pulmatraditsioonide kohta. Nad peavad tegema nendest kokkuvõtteid ja võrdlema neid teiste partnerriikide materjalidega.

Päev lõppes meeldiva üritusega, kus tutvustati taas lähemalt Bulgaaria rahvatantse ja sai maitsta rahvustoite. Ühele Peetri kooli õpetajale tehti meeldiv üllatus. Kooli direktor Emilia Yordanova soovis temaga vestelda ning kutsus vestlemiseks korraks õue, kus oli kottpime. Oodates direktori juttu, riietati õpetaja tema enese teadmata bulgaaria rahvariietesse, seejärel saadeti õpetaja teiste sekka tagasi tantsima kohalikku rahvatantsu. Hiljem said uudishimulikumad külalised proovida bulgaaria rahvariideid. Direktor Emilia Yordanova oli väga hea võõrustaja ning hoolitses kõigi külaliste heaolu eest. Ta osales ise kõikides tantsudes, oli väga lustlik, rõõmsameelne ja humoorikas daam.

24. septembri hommikul kell 9.30 kohtusime kohaliku linnapeaga. Sellele järgnes tavapärane istung, kus tehti plaane uuteks kohtumisteks, räägiti projekti veebilehest ja pandi paika projekti tegevuste detailne plaan. Tööpäeva lõpus külastasime  suusakuurort Banskot. Meil oli väike ringkäik vanalinnas ja kohalikus kirikus.

25. septembril sõitsime ringi Razlogi ümbruses, jalutasime Blagoevgradi linnas ja  külastasime Rila Kloostrit, mis on üks suurim toimiv klooster Balkanis. Rila Klooster on enim vaadatuim koht Bulgaarias ja see on kantud Unesko pärandisse.

Õhtul jätsime hüvasti partnerriikide kolleegidega ja järgmisel päeval alustasime teekonda tagasi koju.

Reis oli produktiivne. Kohtusime meeldivate ja sõbralike inimestega, vahetasime kogemusi, nägime kohalikku kultuuri ja oleme tänulikud meeldiva vastuvõtu eest.